Закони України про освіту
Закон України “Про освіту” (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.380 із наступними змінами) – визначає основні засади державної політики у сфері освіти, правові, соціальні, економічні, організаційні та інші засади функціонування системи освіти України.
Закон України “Про повну загальну середню освіту“
Відомості Верховної Ради (ВВР), 2020, № 31, ст.226 із наступними змінами) – визначає правові, соціальні, економічні, організаційні та інші засади загальної середньої освіти в Україні.
Державні стандарти загальної середньої освіти
Вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей здобувача загальної середньої освіти відповідного рівня. Державні стандарти затверджується постановою Кабінету міністрів України і переглядаються не менше одного разу на 10 років. Зміна змісту й обсягу Державних стандартів загальної середньої освіти іншими органами виконавчої влади не допускається.Повна загальна середня освіта має три рівня освіти – початкова освіта, базова середня освіта та профільна середня освіта (п.3 ст.12 Закону «Про освіту»):
- Державний стандарт початкової освіти
- Державний стандарт базової середньої освіти
- Державний стандарт профільної середньої освіти
- Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (2011 р. – втрата чинності відбудеться 01.09.2026 р.)
Як використовувати оновлену Типову освітню програму для 5-9 класів
Школа офлайн
Документи Міністерства освіти і науки України
Накази, листи, положення, методичні рекомендації тощо Міністерства освіти і науки України щодо загальної середньої освіти доступні на офіційному сайті в розділі “Загальна середня освіта” та “Законодавство” (за пошуковим запитом).
Освітні програми загальної середньої освіти. Освітня програма – єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом загальної середньої освіти для досягнення учнями результатів навчання – схвалюється педагогічною радою закладу освіти та затверджується його керівником. На основі освітньої програми заклад освіти складає та затверджує навчальний план, який конкретизує організацію освітнього процесу. Навчальні програми предметів та курсів створюють вчителі (самостійно або об’єднавшись) на основі Стандарту, або за зразком типової (модельної) навчальної програми.
Методичні рекомендації та інформаційні матеріали – з 2021 року.
Нова українська школа – ключова реформа Міністерства освіти і науки. Головна мета – створити школу, яка даватиме учням не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті.
Порядок поділу класів на групи
2024-2025 н.р.
Оцінювання в 5‒9 класах НУШ: відповідаємо на запитання
2023-2024 н.р.
Додаток 7. Інформатична освітня галузь
2022-2023 н.р.
2021-2022 н.р.
Деякі питання організації виховного процесу у 2021/2022 н. р. щодо формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок (Лист МОН від 16.07.2021 № 1/9-362)
2020-2021 н.р.
Методичні рекомендації МОНУ “Організація дистанційного навчання в школі”
Інструктивно-методичні рекомендації МОНУ щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році (лист, додатки)
2019-2020 н.р.
Методичні рекомендації МОН України
2018-2019 н.р.
Наказ МОН України від 08.09.2020 № 1115 «Деякі питання організації дистанційного навчання»
Вимоги до організації освітнього процесу врегульовано Санітарним регламентом для закладів загальної середньої освіти, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров’я України 25.09. 2020 № 2205, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10.11.2020 за № 1111/35394 (зі змінами), (далі – Санітарний регламент).
Гігієнічні правила складання розкладу навчальних занять та розподілу навчального навантаження протягом тижня, а також допустиму сумарну кількість годин (навчальних занять) тижневого навантаження учнів наведено в додатках 7, 8 до Санітарного регламенту.Відповідно до пункту 8 розділу V Санітарного регламенту при використанні технічних засобів навчання (далі – ТЗН) під час проведення навчального заняття потрібно чергувати види навчальної діяльності.
Безперервна тривалість навчальної діяльності з ТЗН упродовж навчального заняття повинна бути: для учнів 1 класів – не більше 10 хвилин; для учнів 2-4 класів – не більше 15 хвилин; для учнів 5-7 класів – не більше 20 хвилин; для учнів 8-9 класів – 20-25 хвилин; для учнів 10-11(12) класів на 1-й годині занять до 30 хвилин, на 2-й годині занять – 20 хвилин. При здвоєних навчальних заняттях для учнів 10-11(12) класів – не більше 25-30 хвилин на першому навчальному заняттіта не більше 15-20 хвилин на другому навчальному занятті. Після занять із застосуванням ТЗН проводяться вправи з рухової активності та вправи гімнастики для очей. Комплекси відповідних вправ наведено в додатку 3 до Санітарного регламенту. В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру безперервна тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі не повинна перевищувати для учнів:
- 1-2 класів – 2 навчальних занять по 30 хвилин або 3 – по 20 хвилин;
- 3-4 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 30 хвилин, або 4 – по 20 хвилин;
- 5-6 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 35 хвилин, або 4 – по 25 хвилин;
- 7-9 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 40 хвилин, або 4 – по 30 хвилин, або 5 – по 25 хвилин;
- 10-11 класів – 3 навчальних занять по 45 хвилин або 4 – по 35 хвилин, або 5 – по 30 хвилин, або 6 – по 25 хвилин.